DSRC

Dedicated Short Range Communication is een communicatiestandaard ontwikkeld ter ondersteuning van ITS (Intelligent Transportation System) gerelateerde diensten. DSRC is bestemd voor communicatie over geringe (ca. 30 m) afstand en wordt specifiek toegepast bij wegverkeer voor de communicatie tussen z.g. RSE's (Road Side Equipment) en OBE's (On-Board Equipment). RSE's zijn langs of boven de weg geplaatste radiobakens en OBE's zijn kleine in voertuigen, aanhangwagens of containers gemonteerde units. DSRC ondersteunt 2-wegs communicatie in een half duplex mode, waarbij de verbinding bestuurd wordt door de RSE.

DSRC is een standaard in ontwikkeling, waarbij Europa, US en Japan zijn betrokken. Dit betekent niet dat in deze drie gebieden de standaard in detail identiek zijn of zullen worden. Zelfs is DSCR (nog) niet gekoppeld aan het radiomedium: infrarood is ook nog mogelijk. In de eenvoudigste uitvoeringsvorm (voor tolheffing) is de OBE een pseudo-passieve, binnen het voertuig en tegen de voorruit gemonteerde RF-transponder. Deze OBE genereert niet zelfstandig een RF-signalen. De energie voor de RF-signalen wordt betrokken uit het RSE-signaal. De ontvangen energie is voldoende om tijdelijk een high-speed twee-wegs communicatielink op te bouwen.

Als gekozen wordt voor het radiomedium zal in Europa naar alle waarschijnlijk een microgolffrequentie worden geselecteerd: 5,795-5,805 GHz (5,805-5,815 GHz additioneel). Doordat het bereik van DSRC zijn en bovendien de toegepaste antenne's een sterk richteffect hebben zijn frequenties al op korte afstand (enige honderden meters) te hergebruiken.