18xy
(nummerinformatie)

18xy is de nieuwe reeks met nummers (1800 t/m 1899) voor het opvragen van telefoonnummers van abonnees. Met de introductie van de nummerreeks 18xy is het mogelijk geworden om ook op het vlak van nummerinformatiediensten concurrentie tussen aanbieders te krijgen. Om verwarring te voorkomen met het oude nummer 118 is het nummer 1818 niet uitgegeven, zodat er ruimte overblijft voor 99 nummers.

Tot de introductie van 18xy was de consument voor telefonische inlichtingen aangewezen op de 118 dienst van zijn eigen aanbieder. Er waren geen vergelijkbare korte telefoonnummers beschikbaar voor andere bedrijven om concurrerende diensten te starten.

Op 24 juli 2006 is een veiling georganiseerd waarbij 10 bedrijven een kort nummer voor abonnee-informatie hebben verworven. De resterende nummers kunnen bij OPTA worden aangevraagd. Vanaf 1 april 2007 zijn de nieuwe nummers in gebruik genomen en hield 118 dus op te bestaan.

Geschiedenis van het informatienummer
Al vanaf de beginjaren van de telefoon is het mogelijk om een telefoonnummer op te vragen. In de begindagen was het opnemen van de hoorn voldoende om een telefoniste aan de lijn te krijgen. Na het noemen van de naam van de abonnee werd je door haar (het waren altijd vrouwen) doorverbonden. Toen later de draaischijf op de telefoon werd geïntroduceerd bleef het mogelijk om de telefoniste te bellen om haar om nummerinformatie te vragen of bijvoorbeeld een klacht in te dienen. In deze tijd was het een gratis dienst. Het geven van nummerinformatie levert immers weer telefoonverkeer op.

In 1964 introduceerde de toemalige PTT het informatienummer 008. Ook dit nummer was tot 1976 gratis. In 1989 werd PTT verzelfstandigd en ontstond KPN Telecom. In 1989 werd het nummer 06-8008 ingevoerd. Dit nummer werd op 1 januari 1997 omgenummerd tot 0900-8008 om ruimte te maken voor mobiele nummers. Begin 1999 werd daarnaast ook het nummer 118 geïntroduceerd. Via 118 was één nummer op te vragen, bij 0900-8008 zijn meerdere nummers op te vragen.

In april 1999 werd bij 118 de computer geïntroduceerd. Het was nog geen volautomatisch systeem. De vraag werd gesteld aan een telefoniste, die vervolgens het antwoord opzocht, waarna de computer de informatie gaf of met het opgevraagde nummer doorverbond. In juni 2003 kwam de volautomatische computer, waarbij de computer op basis van spraakherkenning werkt. De computer luistert naar de vraag en zoekt het antwoord zelf op. Overigens werkt dit systeem nog steeds niet perfect, onder andere omdat de computer moeite heeft met dialecten.

In april 2007 is het nummer 118 dus komen te vervallen om ruimte te maken voor concurrentie. Het nummer 0900-8008 mag gewoon blijven bestaan.