GMDSS

English

Het Global Maritime Distress and Safety System (GMDSS) is een wereldwijd nood- en veiligheidssysteem voor de scheepvaart op zee. Het uitgangspunt van GMDSS is dat de reddingsdienst aan wal en schepen in de onmiddelijke omgeving van een schip in nood, snel gealarmeerd kunnen worden. Hierdoor kan een doelgerichte zoek en reddingsoperatie worden opgezet met een minimum aan vertraging.

GMDSS maakt gebruik van een aantal verschillende communicatie- en navigatiemiddelen. De apparatuur die een schip aan boord moet hebben is afhankelijk van de zeegebieden waar het vaart.

GMDSS is verplicht voor schepen die vallen onder de SOLAS (Safety of Life at Sea) conventie. Deze schepen omvatten:

GMDSS communicatiemiddelen
Hieronder volgt een kort overzicht van de apparatuur die in GMDSS wordt gebruikt.

De eisen ten aanzien van de communicatiemiddelen en de ontvangst van maritieme veiligheidsberichten die een schip aan boord moet hebben zijn afhankelijk van de zeegebieden waar het schip zich kan bevinden. Er zijn 4 verschillende zeegebieden gedefineeerd:

Zeegebied A1
binnen bereik van een VHF kuststation
(tot 20 - 30 zeemijl uit de kust),
Zeegebied A2
buiten zeegebied A1 maar binnen bereik van een middengolf (MF) kuststation
(tot ongeveer 100 zeemijl uit de kust).
Zeegebied A3
buiten gebied A1 en A2, maar binnen bereik van een Inmarsat satelliet. Deze zijn overal op aarde te ontvangen met uitzondering van de gebieden nabij de nord- en zuidpool
(ongeveer het gebied tussen 70° N en 70° S).
Zeegebied A4
de overblijvende gebieden op zee. Deze gebieden worden door kuststations op de kortegolf (HF) bediend.

Een EPIRB en SART zijn altijd verplicht.

Lees verder
Externe links